Isnin, Jun 08, 2009

Pengalaman melahirkan anakku..


Irfan..oh irfan..tulah panggilan umi tuk anak umi yang cerdik tu..yela maksud Irfan tu pon yang cerdikkan..harapnye Irfan akan jd anak yang bijak n cerdik..
Mase ngandungkan Irfan pd awalnya, mmg aku xde ape2 masalah yg serius..stakat morning sickness tu biasela kan..dr awal kehamilan smpaila saat2 melahirkan mmg xbanyak hal la..
Tibe hari tuk melahirkan Irfan, pada 07 mac 2009..pukul 4 a.m aku mule merase kelainan..perut aku mcm kembong masuk angin..aku pon ape lagik, keluar masuk toilet la..tapi xlega2 jugak..smpai aku terpikirla mlmtd aku duk minum teh ais..mgknla sbb tu perut aku berangin kot..puas la aku duk keluar masuk toilet..tp xlega2 jugak..
Pukul 8 pg, mak aku pon ckp 'ko ni nak beranak kot lang..pegi mandi n makan kenyang2'..aku sengih jek & dlm ati aku ckp, xmungkinla sbb due aku ade 2minggu lagik..ni mgkn sakit perut biase jek kot..pastu time ayah aku nak keluar gi tgk lembu, aku pun pesan la suh beli eno halia.. dah habis segelas eno halia aku minum tapi xlega2 jugak..pukul 11pg, hubby aku pon bawak aku pegi hospital..dlm ati aku ptg ni leh la kuar kot..xde ape ni..sakit2 biase jek gaknye..
Smpai hospital, nurse trus amik berat badan n tanye ade kuar tande ape2 x..aku pon ckpla xde..mase tu sakitnye mcm masuk angin jek..doktor cek n ckp rahim belum bukak tp bby da ke bawah..so aku pon rileks la n masih mampu b'tahan..siap mkn puding jagung lagik..pastu duk borak2 ngan mak aku yang duk menemani aku di wad..
Naik jek pukul 4 ptg, sakit perut aku makin kuat..smpai tgh borak pon aku leh stop berckp duk menahan kontraksi tu..tapi aku suh mak aku balik sbb aku tgk mak aku mcm ngantuk jek..lagikpon, aku rase mcm ok jek..so xnakla susahkan mak aku..mak aku pon balik la dgn hubby aku..tggl la aku sorg2 kat wad..tekelip2 melayan perasaan..dlm kul 5pm abg aku n family dia dtg melawat aku..mase tu sakit da makin kuat..anak2 buah aku nak main2 ngan aku pon aku wat xlayan jek duk menahan sakit yang dtg..(sian diorg..huhuuu!!)
Pas family abg aku balik, aku pon dukla sorg2 lagik..kali ni kontraksi da mula kerap..selang 5 minit aku da mule sakit..adehhh..xtahan aku menahannye..aku pon ckpla ngan nurse kat situ..nurse tu leh ckp 'sabar dik ye, anak 1st ni mmg lame sakitnye'..aku pon duk la balik kat katil aku..rase mcm nak terbiyak sgt tp da bape kali gi toilet smpai da xde mende nak dikeluarkan..aku baring atas katil menahan kesakitan yang maha hebat smpaila da bleeding..abis cadar hospital kene darah aku..aku pon ckp kat nurse tu lagik, kuar darah..leh plak nurse tu ckp 'adik pakai pad ye..tahan darah'punyela hangin aku rase..last2 aku ckp mcni..'kak, saye da rase nak berak sgt da ni..da xboleh tahan' smpai menonggeng2 aku atas katil menahan kesakitan..last2 nurse tu bwk aku msuk bilik, cek da 9cm bukak..hah..kelam kabut la nurse tu..trus dia bwk aku msuk labour room dgn wheelchair mcm nak tebarai..muke aku da kelat gile mse tu..menahan sakit n hangin kat nurse tu..smpai jek labour room aku rela diri jela baju aku sume dilucutkan..da xdulik org wat ape da..da xthn sgt rasenye..
Aku baring jek, JM tu trus pecahkan air ketuban aku..5minit pastu aku rase sakit n terus teran..mase meneran tu mcm nak mati aku rase..punyela sekse..pressure btol mase tu dgn nurse pakse2 n bising2..last2 kuar da kepale anakku..pastu aku tarik nafas pnjg n teran lagik..blurppp..aku denga bunyik air rupenye anakku da meluncur keluar..terus aku rase lega yg amat sgt..alhamdulillah tepat jam 9.09mlm/7 mac 2009, irfan huzaimie slamat dilahirkan ke dunia..(welcome to the world my baby!!) n mase nurse tjuk kat aku jantina bby, aku trus tsnyum..'u dpt bby boy ..congratulations' kate nurse cine tu..mase kene jahit tu wlaupon sakit aku masih mampu tahan sbbnye sakit bersalin tu da mengatasi sakit kene jahit..
Mlmtu umi tido ngan irfan kt spital..esoknye pas Irfan da kencing n berak..kitorg pon dibenarkan keluar..
smpai bile2 pon pengalaman melahirkan anak pertame ni xmungkin dapat aku lupekan.. 1 yg aku kesalkan, hubbyku xsempat masuk nak tgk aku bersalin sbb terlalu cpt sumenye terjadi..walau apepun syukur pd Allah semuanye slamat...

Tiada ulasan: